Planning en leerdoelen

Week 2 en 3 

Leerdoelen

- Ik zorg er voor dat minder lange dagen maak en thuis en op school de overige opdrachten uit werk.

- Ik houd mij de komende periode bezig met H. 

- Samen met H. ga ik kijken voor een huishoud boekje, hoe gaan we dit maken en wat moet er allemaal in komen te staan.

- Uitzoeken of ik met plaatjes H. kan helpen bij H.h. taken. Zodat ze het niet vlug vlug doet maar ook grondig schoonmaakt en hier bewust van wordt. 

- Als ik even vastloop of niets te doen heb, vragen stellen aan collega's of er nog andere dingen zijn die moeten gebeuren.

 

Reflectie 

- huishoudboekje is niet nodig. Samen met collega's overlegt om huishoudelijk hulp in te schakelen. Mw. verzuipt in het huishouden en het valt op dat mw. hier erg veel tijd en energie aan kwijt is. Ook zegt mw. dat ze iets schoon heeft gemaakt maar dit is dan niet schoon. Om de hygiëne goed te houden ben ik met mw. gaan proberen om dingen stap voor stap te doen. zoals bijv. de wc stap voor stap schoon te maken. Mw. zegt dat ze de stappen snapt, waarop ik mw. meteen de vraag stel om het uit te leggen en mw. dit dan niet kan benoemen. Ook laat mw. geen resultaat zien. 

-Het valt mij op wanneer ik mw. observeer de laatste tijd dat mw. geen stappen zet. mw. volgt de kleinste en uitgebreidste stappen mondjes matig. Mw. zegt dat ze het snapt maar laat dit vervolgens niet zien. Mw zelfs begeleid door haar hand vast te pakken om de begeleiding te verduidelijken. Dit pakt mw. ook niet op. Samen met collega's overlegd en na enig observeren geconcludeerd dat mw. overschat word op haar kunnen. Mw. hier ook naar gevraagd en geeft aan dat het inderdaad allemaal te veel is. Vaak met mw. hier over gesproken en mw. verteld dat als iets te snel gaat dat mw. dit kan aangeven.

- Mijn eigen gedrevenheid is in sommige gevallen erg goed. Alleen moet ik mijn grenzen bewaken en niet te veel willen doen.

 

- De tijd nemen om te rapporteren en ik hoef niet altijd wat te ondernemen. Een moment rustig met iemand in gesprek gaan is ook onderdeel van het werk. Hier wezen een aantal collega's mij op. Ze vonden het goed dat ik zo energiek en gedreven ben. Ze vinden het belangrijk dat ik meer mijn momenten kies en mn energie beter verdeel. Dit herken ik wel in mijn gedragingen. Wel vind ik dit lastig om op de juiste manier te  doseren.

Week 48 /49

planning

Maandag 26 -11 -2018

7.30 - 8.00 Inlezen rapportage

8.30 - 9.00 Overdracht

9.00 - 9.30 Inlezen rapportage

9.30 - 10.00 Koffie in de inloop

10.00 - 11.30 Wandelen met E.

11.30 - 12.00 Rehabilitatieplan inlezen H.

12.00 - 12.30  Middag eten 

12.30 - 13.00 ZLP H. inlezen

13.00 - 14.00 Contact moment H.

14.30 - 15.00 Overdracht

15.00 - 16.00 Planning maken vrijdag

 

Vrijdag 30 - 11 -2018

7.30 - 8.00 inlezen rapportage

8.00 - 8.30  Koffie zetten 

8.30 - 9.00 Overdracht 

9.00 - 9.30 bezig voor zorgleefplan

9.30 - 10.00 koffie inloop

 

Leerdoelen 

- leerdoelen reflecteren met een goeie onderbouwing (waarom?) 

- inplannen van activiteiten vanaf agenda (wat wil ik graag doen ?)  

 

Reflectie 

- mee gekeken met een oriëntatie voor een toekomstige bewoner. 

- bewuster in gaan plannen wat ik wil doen. 

 

Week 47

planning

Maandag 19 - 11 - 2018

8.30 - 9.00 Overdracht

9.00 - 9.30 Inlezen rapportage

9.30 - 10.00 Koffie in de inloop

10.00 - 11.00 Rehabilitatie plan doornemen

11.00 - 11.30 CM E. 

11.30 - 12.00 P. kamer controleren en cm.  

12.00 - 12.30  Middag eten 

12.30 - 13.00 ZLP H. inlezen

13.00 - 14.00 Contact moment H.

14.00-14.15 bij sportstad zijn , zwemmen met deelnemers

14.15- 17.00 zwemmen sportstad 

 

Vrijdag

8.30 - 9.00 Overdracht

9.00 - 9.30 Inlezen rapportage

9.30 - 10.00 Koffie in de inloop

10.00 - 11.00 Inlezen ZLP H. 

11.00 - 11.30 Naar E. 

11.30 - 12.00 R. bellen 

12.00 - 12.30  Middag eten 

12.30 - 13.00 Planning maken volgende week

13.00 - 14.30 Contact moment H.

14.30 - 15.00 Overdracht  

15.00 - 17.00 reflecteren op de week en daarbij een koppeling leggen naar de leerdoelen. En vooral het stukje waarom. 

 

Leerdoelen

- nuttiger mijn tijd inplannen, door voorafgaand al een aantal dingen toe te eigenen van de planning 

- grenzen aangeven, wanneer ik mij goed voel ook blijven beheersen. Niet denken dat dan alles maar weer zo makkelijk kan. 

- inlezen ZLP

- vragen stellen aan bewoners over babbelbox en mee werking

 

Reflectie 

- Lastig om te beginnen over de babbelbox aangezien ik met andere dingen bezig ben geweest. Ik vind dit lastig om te blijven volgen volgens de planning als er andere dingen zijn die op dat moment belangrijker voelen.

- Zorgleefplan ingelezen. 

 

 

Week 46

planning

Maandag

8.30 - 9.00 overdracht

9.00 - 9. 30 Inlezen rapportage

9.30 - 10.00 koffie inloop

10.00 - 12.00 

12.00 - 12.30 Middag eten

12.30-13.00 

13.00 - 14.00 Naar H. 

 

Leerdoelen

- grenzen aangeven

 

Wat heb ik geleerd?

Luisteren naar mijn lichaam en dit duidelijk bespreekbaar of evt. via mail 

 

Week 45 

Planning

Maandag:

contact moment Ron, Logboekje opzetten, wat is handig en hoe gaan we dit goed bij houden? 

07.30 Start dienst

7.30 - 8.00 Inlezen Rapportage

8.00 - 8.30 Koffie / thee zetten overdracht 

8.30 - 9.00 Overdracht

9.00 - 11.30 Ruimte om iemand te begeleiden

11.30 - 12.00 Rapporteren ochtend

12.00 - 12.30 Middag pauze

13.00 - 14.00 contact moment H.

14.00 - 15.30 Ruimte om iemand te begeleiden

15:30 - 16.00 Rapporteren middag

Vrijdag:

7.30 Start dienst

7.30 - 8.00 Rapportage inlezen

8.00 - 8.30 Koffie/ thee zetten

8.30 - 9.00 Overdracht

9.30 - 10.00 Koffie drinken in inloop

10.00 - 11.00 Naar H. planning maken huishoudelijke taken (huishoudboekje)

11.30 - 12.00 Rapportage ochtend 

12.00 -12.30 Middag pauze 

12.30 -13.00 Planning maken maandag 

13.00 - 15.30 

15.30 - 16.00 Rapporteren middag

 

Leerdoelen:

- Tijd nemen om te rapporteren

- Planning wekelijks opzetten zodat ik de tijd op de juiste manier benut en overzichtelijk heb. 

- Stap voor stap werken en reflecteren met H. 

- Manier vinden hoe ik dingen zelf wil opschrijven om later te rapporteren.

 

Week 44

Planning

Maandag:

Verder met kast opruimen H. 

Donderdag:

4 gesprek

Vrijdag:

Zelf een stage planning maken en kijken wanneer het handig is om een contact moment op te bouwen met Ron.

Begin van de dag bepalen wat ik wil oppakken. 

Week 43

Planning

- Begin maken met contact H. 

- Kijken waar hulp bij nodig is.

- Waarom er hulp nodig is. 

 

Wat heb ik geleerd?

- om 1 ding tegelijk aan te pakken.

Week 42

Planning

- Contact moment met woonbegeleider over ideeën van doel met H.

- 3 gesprek inplannen

- Verdiepen in GGZ systeem

 

Wat heb ik geleerd?

- Dat het goed is om te communiceren met de woonbegeleiders zodat je geen verkeerde dingen doet. Vooral om na te gaan wat er allemaal al gedaan word bij de bewoner en hoe hij/zij is. 

- Niet zomaar laten Beïnvloeden door bewoners. Mw. vroeg om koffie aangezien haar koffie op was. Mw. was erg teleurgesteld in collega en mij omdat wij niet om haar hadden gedacht. Hier heb ik mw over doorgevraagd en het bleek dat mw. de dag er voor koffie had gekregen van collega. Ook bleek dat mw. niet goed uit kwam met haar geld. Mw. probeerde van alles om aan koffie te komen. Mw. vertelde dat ze ook wel eens rijst wafels kreeg van collega's. 

 

Week 40 

Planning

- Verdiepen in bewoner H. 

- Begeleidingsplan opstellen mbt. huishouden. 

- Maandag en vrijdag als vaste dagen 

- Structurele begeleidings momenten plannen met H.

- Voortgang bijhouden dmv. rapportages 

 

Wat heb ik geleerd?

- inspelen op de vraag van de bewoners. 

- Een begin gemaakt met W. Aan zijn verhuisdozen. Even door gepakt, en vervolgens dhr. De ruimte gegeven om weer alleen te zijn. Dhr. Gaf aan dat het van hem allemaal niet hoefde en hecht niet echt waarde aan persoonlijke hygiene en netheid en hygiene  in huis. 

- gesprek gehad tijdens koffie met R. Over verschillende onderwerpen waaronder roken en vissen. Voorbeelden genoemd en dhr. Was oprecht geïnteresseerd en gaf aan dat hij het een prettig gesprek vond. 


Week 39 

Planning

- doseren

- informeren en oriënteren waar ik mijn leerdoelen uit kan gaan halen voor de langere termijn.

- logboekje ed. makkelijker en beknopter maken.

- observeren van de intonatie en lichaamshouding van bewoners en collega's 

 

Wat heb ik geleerd?

- Gedoseerd op bewoners afstappen, zodat je je interesse laat zien aan hun en het contact langzaam tot stand komt.

- Bewust de namen benoemen wanneer ik ze aan spreek

- Vooral af en toe nog even een stapje terug te nemen maar niet te lui worden.

- manipulatie gedrag van het echte gedrag leren onderscheiden

.https://yolandakruizinga.jouwweb.nl/stage-1/mind-up/leermomenten

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Datum : 17 - 09 - 2018

Wat wil ik leren? 

- Kennis maken met de deelnemers.

- Kennis maken met de activiteiten en werkzaamheden die er op een dag gedaan worden. 

- Rust uitstralen 

 

Wat heb ik geleerd?

- Kennis gemaakt met een aantal bewoners.

- Mezelf bewust wat op de achtergrond gehouden, zodat ik de bewoners niet overdonder en een rustige en veilige indruk achterlaat bij de bewoners. 

- Ik merk vooral dat ik erg geïnteresseerd ben en daardoor makkelijker door kan vragen. Ook krijg ik voldoende antwoorden van collega's. Dit geeft mij een vertrouwd gevoel en een goeie eerste indruk.

- Bewuster en voorzichtiger zijn met initiatief tonen. Situatie 1

 

Reactie plaatsen

Reacties

Wouter
6 jaar geleden

Goed dat je in je leermoment vertelt dat je het mw. zelf hebt laten doen. Met de handen op de rug ondersteuning bieden is hoe wij proberen te werken.


Datum: 18 - 09 - 2018

Wat wil ik leren?

- Kennismaken met de bewoners

- Kennismaken met de dagstructuur

- Logboekje introduceren 

- Ontdekken waar mogelijkheden liggen om leerdoelen uit te halen

- Doseren, wanneer toon ik wel mijn initiatief en wanneer niet. Bewust zijn van de gevolgen.

 

Wat heb ik geleerd?

- Rustig mee gewandeld met de wandel groep. Kennis gemaakt met verschillende bewoners. 

- T. geholpen met aardappelen schillen, mw. gaf aan hier ondersteuning in te willen.  mw. ging vervolgens zelf op bed liggen en nam een rijstwafel mee, mw. hier op geattendeerd dat dit niet heel verstandig is om liggend de rijstwafel op te eten. Vervolgens heeft mw. er voor gekozen om rechtop te komen zitten op bed, waarbij haar bed haar rug ondersteund. Nadat mw. weer wat wat bij gekomen en ondertussen zelf het eten in de gaten hield, nodigde ze H. uit om te komen eten. Mw. liep tussen door weer vrolijk op de gang en vertelde dat ze blij was met mijn hulp.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Wouter
6 jaar geleden

Op een laagdrempelige manier kennismaken met de bewoners is erg belangrijk. Dit kan bijvoorbeeld door even te helpen met eten te koken. Je toont interesse en hebt een rustige uitstraling.

Maak jouw eigen website met JouwWeb