Uitwerkingen  keuzedeel


Persoonlijk krachtplan (samen gevat)

Vaardigheden die ik beheers en zeker ga inzetten voor mijn initiatief.

Ik kom mijn afspraken na en heb alles op tijd af.

Aan welk initiatief ga je werken

Ik probeer meer te overleggen en duidelijkere afspraken te maken binnen de groep.

Wat neem ik niet mee voor dit initiatie

Ik wil proberen niet altijd een vooroordeel te hebben over bepaalde situaties.

Welk netwerk heb ik nodig voor dit initiatief

Voor dit keuze deel heb ik nodig; mede studenten, project groepje, leraren op school, Amanda van Wellzo, vrijwilligers uit de wijk, personeel en bewoners van Art Brut / school 17.

Welke vaardigheden heb je nodig voor dit initiatief

Ik probeer beter te communiceren met mede studenten zodat we tot een leuk en goed georganiseerd eindproject kunnen komen.


Ecogram

In dit ecogram kunt u de connecties van mij vinden. Hoe dichter de lijnen bij mij staan hoe meer contact ik met deze personen heb en hoe belangrijker zij voor mij zijn. Verder geven de plaatjes weer waar ik deze personen bij nodig heb, zoals voetbal, school en stage. Familie staat bij mij op nummer 1 en is erg belangrijk in mijn leven. 

 

5G schema

Gebeurtenis : Via whatsapp gecommuniceerd waardoor iemand haar aangevallen voelde en zich niet serieus genomen voelde . Hierdoor ontstond een miscommunicatie en werd alles zwaarder geintepreteerd dan de bedoeling was.

Gedachten : Geirriteerd doordat deze persoon niet aanwezig was

Gevoel : Groepsdruk , irritatie 

Gedrag : Uit irritatie en groepsdruk een appje gestuurd, uit emotie en daarbij niet nagedacht over de gevolgen.

Gevolg : Deze persoon was erg teleurgesteld over de reactie die in het appje gestuurd werd. 


Uitwerking Kwalificatie dossier  

1. Kan werken met groepen bewoners in de wijk, zoals kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen.

In overleg met vrijwilligers van het wijkcentrum Oud Oost hebben wij iedere week bij hun op locatie kunnen werken. Hier hebben we afspraken gemaakt wanneer wij er niet zijn dat zij het wijkcentrum sluiten om half 4.  Wij hebben aan het begin kennis gemaakt met deze vrijwilligers en hebben zo een aantal afspraken kunnen maken. Zo hebben wij gesprekken gehad met een aantal vrijwilligers dmv. een interview maar ook door gewoon vragen te stellen op de locatie.

 

2. De eigen veiligheid kan bewaken tijdens het werken.

Naar aanleiding van het interview die we hebben gehouden aan de vrijwilligers van het wijkcentrum zijn we er achtergekomen dat er veel diversiteit zit in de inwoners van de wijk Oud Oost. Zo vertelden zij dat er veel fans van Cambuur rondom het stadion wonen. Aangezien we hoorden dat het cambuur stadion verplaatst gaat worden wouden we hier graag een interview over gaan houden. Door de reacties van de vrijwilligers zijn wij gaan na denken of het wel verstandig is om onze activiteit te richten op deze doelgroep. En wanneer we dit wel zouden doen, dat we hier bewust over nadenken welke vragen we deze bewoners willen gaan stellen. Uiteindelijk vonden we het risico te groot om hier iets mee te gaan doen en hebben we gekozen om verder te kijken.

 

3.Gemotiveerde gesprekstechnieken kan toepassen.

Danique en ik zijn uit nieuwsgierigheid bij Art Brut terecht gekomen. Zo zijn wij op locatie binnen gelopen en hebben wij een aantal vragen gesteld. Aller eerst hebben wij gevraagt of we welkom waren. Vervolgens hebben we informatie gevraagt wat voor locatie het is en wat er gedaan wordt. Al vrij snel merkten we dat er een klik was, doordat het ging om een locatie voor dagbesteding en een woonlocatie voor verstandelijk beperkten. Hier waren wij erg in geïnteresseerd waardoor de gesprekken soepel verliepen. We vroegen even later of we in samenwerking met hun een activiteit zouden kunnen organiseren. Dit was uiteraard mogelijk en al snel kregen we folders mee. Twee weken later zijn we met het volledige groepje op locatie langs gegaan. Het deed mij goed dat deze contactpersoon mij herkende vanuit ons eerdere gesprek, blijkbaar hadden we een goeie indruk achter gelaten.

 

4. Met de geheimhoudingsplicht kan omgaan bij het werken  in de wijk.

 Wanneer wij onze interviews uitwerken op de site houden we er rekening mee dat je geen persoons gegevens vernoemd. Ook denk je hierbij aan vertrouwelijke informatie. Omdat de site openbaar is houden wij ons goed aan de geheimhoudings plicht, zodat we niet voor vreemde verrassingen komen te staan. We proberen elkaar hier ook zo veel mogelijk op aan te sturen.

 

5.Kan schakelen tussen verschillende wijkbewoners en steunsystemen en past daarbij geschikter gesprekstechnieken toe.

Tijdens het interview met een vrijwilliger in de wijk bleek dat meneer een burnout had gehad. Hierdoor waren wij erg nieuwsgierig naar zijn situatie en wilden hem hier op doorvragen. We hebben hem eerst de vraag gesteld of hij hier voor open stond. Hij vond het prima om hier over te praten vertelde hij. Vervolgens bleek hij niet zo open te zijn in zijn antwoorden. Wij hebben er toen ook voor gekozen om het er bij te laten en verder te gaan met het interview.

 

6.Een rol binnen wijkgericht werken kan opeisen t.a.v. verschillende organisaties en functionarissen.

 Omdat ik van orde houd vat ik alles graag samen. Wanneer ik bijvoorbeeld een logboekje maak kies ik er vooral voor om te kijken naar wat hebben we gedaan en wat moet er nog gebeuren. Ook kijk ik naar wat hebben we daar voor nodig en wanneer moet wat af zijn.

 

7. hulp kan initiëren als hij/zij aanloopt tegen grenzen van verantwoordelijkheid/eigen kunnen.  

Laatst werd ik door een mede student aangesproken over hoe ik iets had geformuleerd op de blog. Dit werd als negatief beschouwd terwijl dit niet de bedoeling was. Vervolgen ben ik mijn verslagje na gaan lezen en betrapte ik mijzelf er op dat ik het inderdaad op een andere manier had kunnen formuleren. Dit heb ik vervolgens gedaan en gevraagd of mijn mede student hier nogmaals naar wou kijken, of het dit maal niet over kwam als negatief. Ik vond het erg prettig dat dit bespreekbaar werd gemaakt zodat ik er aan kon werken.  Ook werkt het voor mij prettig om naar feedback te vragen zodat ik kan werken aan mijn eigen deskundigheid.

 

8.Een helder gesprek met een wijkbewoner of zorgverlener van andere disciplines kan voeren.

Als groep hadden wij besloten om een aantal vrijwillers te interviewen van het wijkcentrum. Van te voren hadden we een aantal vragen opgesteld zodat we meer te weten zouden komen over deze vrijwilliger en over de wijk. We hadden een duidelijke taak verdeling gemaakt, zo leidde ik het gesprek en noteerde Danique de belangrijkste punten in het gesprek. Snel merkte we dat we het prettig vonden om door te vragen op bepaalde situaties, zodat we een breder beeld kregen over de vrijwilliger en de wijk. Vervolgens paktten we de punten uit het interview er bij als houvast in het gesprek. Dit werkte goed zodat je niet te veel gaat afdwalen.

 

9. Sociale verbindingen kan leggen in de wijk.

Vanuit het interview kregen we verschillende connecties door. Zo konden we contact opnemen met het wijksteunpunt. Hier hadden we een afspraak gemaakt en vervolgens een interview gehouden. Dit bleek achteraf niet helemaal te zijn wat we er van weracht hadden.

 

10. Een eerste gesprek bij een wijkbewoner kan voorbereiden.

Voorafgaand aan de interviews die we hebben gehouden hebben we als groep vragen opgesteld die wij belangrijk vinden. Zo heeft iedereen zijn eigen inbreng gehad. Vervolgens hebben we alles verzamled voor 1 interview.

 

Ook bij het opstellen van het onderzoek, heeft ieder zijn eigen  vraag geformuleerd en onderzocht. Vervolgens hebben wij deze informatie met elkaar gedeeld.

 

11.  Kan omgaan met ethische dilemma's binnen wijkgericht werken.

 Via whatsapp heb ik te vlug een bericht gestuurd zonder daar goed over na te denken. Onder druk en uit irritatie heb ik een negatief berichtje gestuurd, zonder ook maar  te weten waarom die gene niet aanwezig was. Hierdoor vatte zij dit anders op als hoe ik het bedoelt had. Dit was een miscommunicatie door whatsapp, waardoor de sfeer in de groep er niet beter op werd. Vervolgens hebben we dit uitgepraat face to face. Ik begreep haar reactie, en dat zij hier teleurgesteld over was. Voor een volgende keer zou ik niet zomaar een voor oordeel moeten hebben waarom iemand niet aanwezig is. Dan kan ik beter persoonlijk een appje sturen of het goed gaat met iemand en of ik die gene nog kan helpen. Hierdoor heb ik erg geleerd dat de manier van communiceren erg belangrijk is en dat ik beter moet nadenken hoe ik communiceer en hoe dit opgevat kan worden.

 

12. Een (buurt)activiteiten en evenementen kan organiseren met bewoners in de wijk.

 In samenwerking met Art Brut organiseren wij een knutselactiveiteit op dinsdag 19 Juni. Hier hebben wij contacten met personeel van Art Brut  en  zijn de bewoners van de woonlocatie maar ook de deelnemers van de dagbesteding de deelnemers aan onze knutsel activiteit.  Hiervoor is ter herinnering een flyer opgehangen op de  locatie. Het personeel van Art Brut zorgt voor de deelnemers, lijm, koffie/thee, tafels en stoelen. Wij zorgen als groep voor A3 papier , voorbeelden vd knutsels, flyers en cake. Verder hebben we een duidelijke taak verdeling gemaakt die terug te vinden is op de blog onder het kopje logboek. 

 

13. Kan samenwerken met bewoners in de wijk aan zaken als leefbaarheid, veiligheid en versterken van cohesie

Art Brut was erg enthousiast dat wij in samenwerking met hun iets wilden organiseren.  Zo vertelden zij dat ze graag samnewerken zodat hun naam wat bekender word, en ook zij met verschillende instanties willen samen werken. Zo hebben wij een poster kunnen ophangen bij Wellzo om ook het netwerk van Art Brut te ontwikkelen.

 

14. Systemisch kan werken in de wijk.

Aan het begin was het wat chaotisch qua communicatie en planing binnen de groep. Dit hebben we vervolgens goed opgepakt door het logboekje beter bij te houden. Hierin hebben we vooral gekozen om  te benoemen wat we hebben gedaan en wat er nog gedaan moet worden. Ook voordat we iets gaan doen zorgen we er voor dat we dit goed voorberied hebben. bijvoorbeeld bij een interview , dat er van te voren vragen zijn opgesteld.

 

15. Signalen in de wijk kan herkennen rondom verwaarlozing, misbruik, mishandeling van kinderen, ouderen of partners.

Tijdens de les hebben  we onderzoek gedaan naar hoe je verwaarlozing, misbruik en/of mishandeling kan herkennen. Daarbij vind ik het lastig om dit vast te stellen in de wijk omdat je al snel een voor oordeel hebt. Wanneer je bijv. vermoedens hebt dat een kind word mishandeld, kun je dit het beste van meerdere kanten bekijken. Zo is het handig om na vraag te doen bij de school, buren, familie of evt. een sportclub. Hoe zijn de gedragingen van het kind in deze situaties en wijkt dit af van het "normaal" beeld.

 

16. Vrijwilligers kan coachen in het bieden van ondersteuning aan de wijkbewoner.

Voor ons evenement hebben wij ons verdiept in de doelgroep, en hoe wij hier mee om kunnen gaan. Dit gaat mij vooral helpen in het begeleiden van de deelnemers tijdens het evenement. Op mijn stage heb ik laatst toevallig ook een soort gelijk evenement georganiseerd en daar bleek veel persoonlijke aandacht nodig te zijn bij de deelnemers. Hier wil ik uiteraard ook rustig de tijd nemen om de deelnemers te begeleiden tijden het evenement.


Intervisie

Tijdens de intervisie van het keuzedeel werd er een kennismakingsspel gehouden met daarbij een aantal kaarten. Op deze kaarten stonden vragen die je naar eigen ervaringen kon beantwoorden. We hebben tijdens de eerste intervisie meerdere kaarten behandelt en aan het einde mochten we 1 kaart uitkiezen. Hierbij mochten we een kaart kiezen die het beste bij jou past op dit moment. Ik heb gekozen voor de kaart "hoe kom jij tot rust?" Omdat ik het erg druk heb en niet goed stil kan zitten. Voor mij is het op het moment erg belangrijk dat ik goed mijn rust neem. Zo kies ik er vaak voor om te gaan vissen of een rustig muziekje te luisteren. Ook moet ik er voor zorgen dat ik mij afzonder wanneer ik iets aan het lezen ben en daar gefocust op te zijn.


Uitwerking vanuit onderzoek

Ontwikkeling bij geestelijke beperkten

Hoe is de ontwikkeling bij geestelijke beperkten?

Mensen met een verstandelijke beperking doorlopen als ieder ander een ontwikkeling. Maar door hun verstandelijke beperking zijn ze niet in staat om eenzelfde ontwikkeling op eenzelfde tempo te doorlopen als een ander zonder verstandelijke beperking. Omdat mensen met een verstandelijke beperking snel overschat worden, is het belangrijk om kennis te hebben van deze afwijkende ontwikkeling. Dit zodat je de juiste zorg en begeleiding kunt bieden.

 

Hoe is de informatie verwerking ?

Het waarnemen

Iemand met een verstandelijke beperking kijk voornamelijk vanuit zijn of haar eigen perspectief en heeft voornamelijk een egocentrische waarneming. Daarnaast heeft hij of zij weinig zelfsturing , is impulsief en snel afgeleid. De bewustwording van informatie duurt langer en is er soms helemaal niet, zo kan het dus heel lang duren voordat iemand met een verstandelijke beperking iets snapt. Of iets blijft hangen is per persoon verschillend. Belangrijk is dat je uitgaat van het kunnen van de persoon en hierin een juiste aanpassing maakt. Het is daarom belangrijk dat je niemand overschat.

Het denken

Iemand met een verstandelijke beperking heeft voornamelijk problemen met het ordenen, rangschikken en schematiseren van informatie. Dit noemt men ook wel "schakelen".  Het is daarom belangrijk dat er niet te ver vooruit gekeken word maar vooral in het hier en nu word gesproken. Ook is het belangrijk om daarin aan te geven wat de volgende stap is wat er gaat gebeuren, zodat er van te voren al "geschakelt" kan worden. Wanneer P. bijv. moeite heeft met schakelen komt ze snel in de "nee" situatie. Hierdoor kan en wil ze even helemaal niets anders en moet je er dus ook voor zorgen dat je hierin niet op door dramt. Het is voor haar belangrijk dat ze kalmeerd en uit de situatie gehaald kan worden. Wanneer dit haar zelf niet lukt, word er door collegas fysiek ingegrepen en word ze naar haar kamer gebracht. Hier kan ze de prikkels weer beter gaan verwerken en weer schakelen. 

Het geheugen

Het korte termijn geheugen van iemand met een verstandelijke beperking is slecht. Het lange termijn geheugen is beter ontwikkelt. Wanneer iets herhaaldelijk plaats vind komt dit in het systeem van de persoon. Als dit vaak genoeg herhaald word kan het zijn dat iets voortaan zelfstandig gedaan word. Maar dit verschilt enorm van persoon tot persoon. Wel moet deze activiteit regelmatig blijven plaats vinden zodat het systeem blijft bestaan. Zo word er vaak gebruik gemaakt van Picto's ter ondersteuning van het systeem. Wanneer dit vaak genoeg plaatsvind weet de bewoner vaak al wat er moet gebeuren, sommige bewoners hebben hierbij nog wel de ondersteuning nodig. Dit kan een verbale ondersteuning zijn door middel van aanwijzingen maar ook een non verbale door middel van picto's.

Het leren

Iemand met een verstandelijke beperking vind zichzelf vaak dom of nutteloos. Dit geeft een negatieve boost aan de ontwikkeling en het leren van de persoon. Dit zorgt er uiteindelijk voordat het leerproces word verzwakt. Ook ontbreekt er inzicht, hiervoor is het belangrijk dat je als begeleider alles stap voor stap uit legt en goed begeleid waar nodig. Plaatje, praatje, daadje is wat hiervoor vaak word gebruikt. Plaatje, als voorbeeld. Praatje is de begeleidende instructies die worden gegeven. En Daadje is het zelf uitvoeren. Alleen kost dit bij iemand met een verstandelijke beperking net wat meer energie en begeleiding. Ook kun je daarom niet van iemand met een verstandelijke beperking verwachten dat iets in de eerste keer lukt.  Tijdens de activiteit die Daphne en ik hadden georganiseerd met de strijkkralen bleek al snel dat de bewoners het lastig vonden om te beginnen. Dit kwam doordat we niet een duidelijk voorbeeld hadden gemaak. Dit zorgde er tevens voor dat het schakel moment langer duurde en onzekerheid bij de bewoners. 

 

Overschat

Mensen met een verstandelijke beperking worden vaak overschat. Er is namelijk een groot verschil tussen de sociaal- emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling. 

 

Conclusie

Het is bij iemand met een verstandelijke beperking van belang dat je duidelijk bent in de instructies, veel herhaling en structuur bied. Ook is het belangrijk dat je werkt met plaatjes (picto's) zodat het "schakelen" sneller gaat omdat het zichtbaar word. Ook is het belangrijk dat je iedereen op zijn/haar eigen kunnen kunt inschatten en daar de juiste begeleiding bij toe past en daarbij vooral niemand te overschatten.

 

Bron: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/59310-ontwikkeling-bij-een-verstandelijke-beperking.html   

met aanvulling vanuit eigen stage ervaringen.


Reflectie knutselactiviteit 

Op dinsdag 19 Juni 2018 hadden wij onze knutsel activiteit bij Art Brut. Van te voren hebben we ons verdiept in de doelgroep, de voorbeelden gemaakt en materiaal geregeld en klaar gezet. We zaten lekker buiten in de schaduw. De folders, lijm en scharen hadden we verspreid over de tafel gelegd. De deelnemers druppelden langzaam binnen, we hadden geen idee hoeveel deelnemers er zouden komen. We hebben uiteindelijk besloten om te beginnen en de deelnemers die er waren te laten beginnen. Omdat anders de spanningsboog van de deelnemers weg zou gaan. De deelnemers vonden het al erg interessant dat er folders op tafel lagen. Vervolgens hebben we samen met de deelnemers, een collage gemaakt op A3 papier. Waarbij het belangrijk was dat de deelnemers hun eigen keuze maakten. Ik heb geprobeerd om iemand persoonlijk te begeleiden en daarbij af en toe te motiveren. Af en toe was dit nog best lastig. Ik merkte al snel dat de deelnemer van dieren hield en probeerde hier op in te spelen. Zo legde ik vooral plaatjes van dieren bij haar neer. Wanneer ik haar een keuze liet maken door haar verbaal aan te spreken was het antwoord vooral "nee, vind ik niet leuk" maar wanneer ik dit zelfde plaatje voor haar neer legde koos ze dit plaatje wel voor haar collage. Ik heb er uiteindelijk vooral voor gekozen om non verbaal met haar te communiceren bij de collage zodat ze het gevoel kreeg dat ze hem zelf had gemaakt. Wel vroeg ik geïnteresseerd door op wat ze leuk vind en had zo een goed gesprek. Vervolgens kon ze geen leuke plaatjes meer vinden en heb ik haar aangeboden om de lege plekken nog te gaan kleuren. Dit vond ze erg leuk om te doen en tekende er nog wat bij. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb